Szkoła Podstawowa w Ciosańcu
SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
Wychowanie jest uczeniem się szczególnego rodzaju - uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, a także odkrywaniem własnych możliwości, talentów, mocnych stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły.
Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami.
Jest więc i budowaniem człowieczeństwa.
H.Rylke
Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny opracowany został na podstawie:
· Ustawy oraz rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej);, Statutu Szkoły Podstawowej w Ciosańcu.
Zadania Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego
1. Założenia ogólne
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo - profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
2) psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności,
3) społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
4) aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Nasza szkoła prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród dzieci przedszkolnych, uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywać się będzie w formie pogadanek, klasowych zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat w małych grupach, szkoleń, spektakli teatralnych, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy. W sytuacji zmiany formy funkcjonowania szkoły z powodu zagrożenia epidemicznego (nauczanie hybrydowe lub zdalne) działalność wychowawczo-profilaktyczna będzie realizowana on-line.
2. Zadania
v kształtowanie systemu wartości ważnych w życiu, wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie (budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia),
v wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi rodzinnych, ze szkołą oraz społecznością lokalną,
v rozwijanie i wspieranie wolontariatu,
v kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców z rodzicami lub opiekunami,
v wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
v podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa,
v roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczo - profilaktyczny szkoły, obejmujący treści i działania wychowawcze skierowane do uczniów oraz treści i działania profilaktyczne dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o diagnozę potrzeb i problemów występujących w naszej społeczności szkolnej, które są kierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
v wspieranie dziecka – ucznia w rozwoju ukierunkowane na osiągnięcie przez niego dojrzałości
· fizycznej (zdrowy, sprawny),
· psychicznej (świadomy, odpowiedzialny),
· społecznej (zaradny w pełnionych rolach),
· aksjologicznej (wybiera postawy związane z dobrem i prawdą; kieruje się wartościami, nadaje sens własnemu życiu).
v ochrona przed zagrożeniami rozwoju – profilaktyka w zakresie niepowodzeń w nauce oraz przemocy i uzależnień psychicznych, fizycznych i elektronicznych.
Cele szczegółowe:
v wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
v formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
v kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności z życiu społecznym i odpowiedzialność za zbiorowość,
v dostrzeganie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego oraz kształcenie umiejętności reagowania na nie,
v pozyskiwanie społeczności szkolnej, rodziców i środowiska do aktywnego uczestnictwa w działaniach profilaktycznych,
v wdrażanie uczniów do odpowiedzialności za ochronę swojego zdrowia i własny, harmonijny rozwój.
Misja szkoły
Szkoła Podstawowa w Ciosańcu jest szkołą, w której każdy uczeń czuje się bezpieczny i doceniony, zawsze może oczekiwać pomocy i akceptacji ze strony nauczycieli i swoich rówieśników. Jest szkołą promującą zdrowy styl życia i przeciwdziała zagrożeniom.
Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie, pamięta o przeszłości, zgłębia tajemnice świata przyrody, ukazuje piękno ojczyzny i świata.
Kształtuje ona ucznia otwartego, szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków, po to, by mógł rozwiązywać różnorodne problemy, prowadzić pracę samokształceniową, a przede wszystkim wierzyć we własne siły i możliwości. Uczeń chce i potrafi się uczyć.
W działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
Uczeń kończący Szkołę Podstawową w Ciosańcu dobrze funkcjonuje w swoim środowisku, w domu i w szkole. Jest pogodny, z pozytywnym, choć nie bezkrytycznym stosunkiem do otaczającej go rzeczywistości. Traktuje zdobywanie wiedzy jako podstawę własnego rozwoju. Niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów jest wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
UCZEŃ JEST:
v AKTYWNY - ŚWIADOMY
1. Ma poczucie własnej wartości i potrafi zadbać o swoje potrzeby.
2. Analizuje i wyraża swoje myśli i uczucia
3. Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo oraz środowisko naturalne.
4. Szanuje i pielęgnuje tradycje rodziny, regionu, narodu, kraju oraz wartości religijne.
5. Jest aktywny w działaniach na rzecz lokalnego środowiska.
6. W swoim postępowaniu kieruje się szacunkiem wobec drugiego człowieka.
7. Umiejętnie współpracuje w grupie i nawiązuje pozytywne kontakty.
8. Poszerza swoją wiedzę i rozwija umiejętności.
v SAMODZIELNY – ODPOWIEDZIALNY
1. Jest przygotowany do świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji.
2. Posiada umiejętność wartościowania i oceny własnych zachowań.
3. Rozumie potrzebę doskonalenia i rozwijania samego siebie.
4. Zna wartość rodziny i swoje w niej miejsce.
5. Jest wrażliwy na cierpienie, ból i krzywdę; angażuje się w działania na rzecz innych.
6. Zna i szanuje polskie dziedzictwo kulturowe, jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury; jest dumny z bycia Polakiem i Europejczykiem.
7. Potrafi należycie wartościować i wykorzystać dostępne informacje.
8. Potrafi planować własną przyszłość.
9. Dokonuje odpowiedzialnych wyborów w sytuacjach ryzykownych.
Treści są podporządkowane funkcji wspierającej rozwój ucznia poprzez realizację wybranych zadań w szkole podstawowej.
Stałe uroczystości szkolne o charakterze wychowawczym i kulturalnym
Realizacja uwarunkowana będzie formą pracy szkoły.
Ceremoniał szkolny:
v Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,
v Dzień Edukacji Narodowej - ślubowanie klas pierwszych,
v Wybory do Samorządu Szkolnego,
v Święto Odzyskania Niepodległości,
v Obchody Konstytucji 3 Maja,
v Uroczyste zakończenie roku szkolnego – pożegnanie absolwentów.
Kultywowanie tradycji:
v Powitanie wiosny,
v Szkolny Dzień Profilaktyki,
v Dzień Dziecka,
v Dzień Sportu Szkolnego,
v Gminne biegi przełajowe,
v andrzejki,
v Odwiedziny Mikołaja,
v Boże Narodzenie – Szkolne kolędowanie, wigilie klasowe,
v Dzień Babci i Dziadka,
v Dzień Matki i Ojca.
Działania i programy ekologiczne i prozdrowotne:
v Sprzątanie Świata,
v Dzień Ziemi,
v Program Ptaki,
v Dzień bezpiecznego internetu,
v Światowy Dzień zdrowia,
v Światowy Dzień bez tytoniu,
v Światowy Dzień walki z AIDS,
v Program gminny - Zbieramy baterie,
v Program "Trzymaj formę",
v Wojewódzki program profilaktyki raka - Szkoła promująca zalecenia europejskiego kodeksu walki z rakiem,
v Program „Bieg po zdrowie”,
v Program „Czyste powietrze wokół nas”,
v Program przeciwdziałania przyjmowania substancji uzależniających przez uczniów "Unplugged".
Programy i przedsięwzięcia wychowawcze i profilaktyczne:
Załącznik: Harmonogram uroczystości szkolnych w Szkole Podstawowej w Ciosańcu
Załącznik: Programy realizowane z uczniami przez pedagoga szkolnego
I ETAP EDUKACYJNY – klasy I – III
Cele wychowania i sposób ich realizacji w niższych klasach szkoły podstawowej powinny być dostosowane do indywidualnych możliwości intelektualnych, emocjonalnych, społecznych i zdrowotnych dziecka będącego w młodszym wieku szkolnym.
HASŁO
|
ZADANIA KIERUNKOWE
|
ZDROWIE - edukacja zdrowotna i ekologiczna
|
v zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie umiejętności kreowania środowiska sprzyjającego zdrowemu stylowi życia, v zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej, v przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym i psychicznym, v zapewnienie dodatkowej opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, v rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne, v kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie, v rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku, v kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się w sytuacjach zwycięstwa i porażki
|
RELACJE - kształtowanie postaw społecznych
|
v rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń, v kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł, v kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej, v przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi, v zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju, v rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów
|
KULTURA - wartości, normy, wzory zachowań |
v kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych, v kształtowanie umiejętności właściwego komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych, dbałość o język i kulturę wypowiadania się, v kształtowanie umiejętności analizy prostych sytuacji wychowawczych, odróżniania dobra od zła, v kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność, v udział wycieczkach edukacyjnych mających na celu poznawanie historii i polskiej kultury, v kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji, v inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia, v przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów, v przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań, v wstępne kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, szkołą i społecznością lokalną poprzez udział w uroczystościach o charakterze patriotycznym, v kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji, v kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania, v kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw
|
BEZPIECZEŃSTWO - profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych) |
v zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych (COVID-19), v kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów; przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach, v przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji, zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom problemowym, v kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy, v zapoznanie z konsekwencjami nieodpowiednich zachowań, v wdrażanie dzieci do unikania zachowań agresywnych, v uświadamianie skutków zachowań ryzykownych, v poznawanie zasad postępowania wobec środków odurzających w szkole
|
II ETAP EDUKACYJNY – klasy IV - VIII
HASŁO
|
ZADANIA KIERUNKOWE
|
ZDROWIE - edukacja zdrowotna i ekologiczna
|
v rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne, v inspirowanie młodzieży do myślenia o własnej motywacji do działania, v nabywanie umiejętności gromadzenia i porządkowania wiedzy o sobie, v kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy oraz porady, kiedy zaczynają się trudności i kiedy wybór jest ważny i trudny, v kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie zdrowego stylu życia v kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych, v kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości, v kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron, v rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia i życia jako najważniejszych wartości; doskonalenie i wzmacnianie zdrowia fizycznego, v kształtowanie postawy proaktywnej, w której uczeń przejmuje inicjatywę, ale też odpowiedzialność za swoje działania, decyzje, v kształtowanie umiejętności świadomego wyznaczania sobie konkretnych celów, v podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określenie osobistego potencjału, v kształcenie postawy uczniów nastawionej na rozwiązania - charakteryzującej się samoświadomością, wyobraźnią, kreatywnością, v rozwijanie umiejętności ustalania w życiu priorytetów, v rozwijanie umiejętności aktywnej organizacji czasu wolnego, v rozwijanie umiejętności oceny własnych możliwości, v kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania o zdrowie psychiczne
|
RELACJE - kształtowanie postaw społecznych
|
v kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb, v rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi, v kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób, v rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, drużyna, wspólnota), v rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów, v uwrażliwienie na różne obszary ludzkich problemów i potrzeb poprze krzewienie potrzeby udzielania pomocy (wolontariat), v rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań i poglądów, v rozwijanie samorządności, rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań i wiedzy, doświadczeń, specjalizacji, kompetencji, v rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny i społeczeństwa
|
KULTURA - wartości, normy, wzory zachowań |
v kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność, v udział wycieczkach edukacyjnych mających na celu poznawanie historii i polskiej kultury oraz dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, v uwrażliwienie na kwestie moralne np. mówienia prawdy, sprawiedliwego traktowania, v budowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia, v kształtowanie potrzeby uczestniczenia w kulturze, rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów, v budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw, v rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się z uwzględnieniem sytuacji i miejsca, v rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w kontekście analizy wpływów rówieśników i mediów na zachowanie, v kształtowanie postaw empatycznych, altruistycznych, tolerancyjnych, v dokonywanie analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań i czynników, które na nie wpływają, v rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego, v rozwijanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia i samokształcenia, zaangażowania w zdobywanie wiedzy i umiejętności, v rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność i wytrwałość, v umacnianie więzi ze społecznością lokalną
|
BEZPIECZEŃSTWO - profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)
|
v zapewnienie dodatkowej opieki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, v redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów, v uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych, v zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych, v rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi, v rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania, v doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnej sytuacji wynikającej z bieżących badań, v dostarczanie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnych sytuacjach, v rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz zachowaniami agresywnymi, v rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci, v rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie, v przeciwdziałanie ryzykownym zachowaniom, v dostarczanie wiedzy z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich, v rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy dotkniętym nimi osobom oraz minimalizowania ich negatywnych skutków, v rozwijanie umiejętności lepszego rozumienia siebie poprzez poszukiwanie i udzielanie odpowiedzi na pytania: Kim jestem? Jakie są moje cele i zadania życiowe?, v propagowanie wiedzy na temat prawnych i moralnych skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych, v rozwijanie umiejętności wykorzystywania elementów negocjacji i mediacji w sytuacji rozwiązywania konfliktów, v uświadamianie uczniom, że sceny przemocy w grach komputerowych, a także w środkach masowego przekazu w dużym stopniu przyczyniają się do wzrostu zachowań patologicznych, v uświadamianie skutków zachowań ryzykownych, v kształtowanie umiejętności właściwego reagowania na przejawy przemocy i agresji
|
SPOSOBY I METODY REALIZACJI TREŚCI WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CIOSAŃCU
FORMY REALIZACJI ZADAŃ
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
SPOSOBY EWALUACJI |
v zajęcia z wychowawcą dotyczące m.in. integracji czy uzależnień, v zajęcia z pedagogiem szkolnym, v spotkania z pedagogiem, psychologiem, specjalistą ds. doradztwa zawodowego, v spotkania z policją, strażą miejską, v apele okolicznościowe, v imprezy klasowe i szkolne, v działalność organizacji szkolnych i kół zainteresowań, v zajęcia pozalekcyjne, v wyjścia pozaszkolne, v wycieczki, biwaki, v kontakty z rodzicami, v stałe formy współpracy z rodzicami, v współpraca z poradnią psychologiczno -pedagogiczną, v współpraca z różnymi podmiotami środowiska, v spotkania z pielęgniarką środowiskową, v współpraca z poradnią lekarzy rodzinnych, v praca zespołowa uczniów, v prezentacja osiągnięć uczniów, v prowadzenie kroniki szkolnej i kroniki, Samorządu Szkolnego oraz strony szkoły, v współpraca z Domem Kultury i Biblioteką w Ciosańcu, v Dni Promocji Zdrowia i Profilaktyki – pamięć o dniach ważnych w profilaktyce, v działania wypływające z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych: prezentacja wyników badań na zebraniu z rodzicami, opracowanie broszury edukacyjnej, prezentacje, prelekcje, zajęcia profilaktyczne w klasach, opracowanie zestawu ćwiczeń rekompensujących spędzony czas przed komputerem (profilaktyka zdrowego kręgosłupa), współpraca z instytucjami pozaszkolnymi, zakładka na stronie szkoły dotycząca właściwego korzystania z technologii informacyjnych, v warsztaty dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczące substancji uzależniających, v kształtowanie poprawnych relacji rówieśniczych poprzez realizację program „Spójrz inaczej” oraz zajęcia integracyjne, v realizacja programu „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”
|
wychowawcy klas pedagog nauczyciele rodzice Rada Rodziców pracownicy niepedagogiczni specjaliści z różnych dziedzin pielęgniarka policja
straż miejska
wychowawcy klas, bibliotekarz szkolny
pedagog
pedagog wychowawcy klas nauczyciele wychowania fizycznego informatyk
pedagog, psycholog
pedagog
pedagog
|
rozmowa pogadanka sondaż ankieta obserwacja techniki socjometryczne testy dyskusja analiza sytuacji
|
EWALUACJA PROGRAMU
Przebieg pracy wychowawczo – profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Najlepszych efektów można spodziewać się, gdy ewaluacji dokonuje się na podstawie obserwacji procesu wychowania.
Sposoby i środki ewaluacji:
v obserwacja i analiza zachowań uczniów,
v obserwacja postępów w nauce,
v frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
v udział w konkursach,
Narzędzia ewaluacji:
v ankieta,
v obserwacja,
v analiza dokumentacji szkolnej.
Wychowawcy, w oparciu o cele wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze, mając na uwadze wzorzec absolwenta, przygotowują działania odpowiednie dla klasy i opracowują plan wychowawcy klasowego, uwzględniając w nim zadania kierunkowe szkoły przyjęte do realizacji na dany etap edukacji.
Zadania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze są realizowane przez wszystkich pracowników szkoły.
Zadania wychowawcze kierowane są do uczniów, zadania profilaktyczne również do rodziców i nauczycieli.
Jednym z celów wychowania jest stworzenie systemu wartości, który stanowi fundament życia młodego człowieka. Dlatego też w bieżącym roku wzmocniona zostanie wychowawcza rola szkoły, głównie w obszarze bezpieczeństwa w Internecie oraz kierowania się w życiu wartościami, które mają przygotować ucznia do pokonywania trudności oraz dokonywania dobrych i odpowiedzialnych wyborów.
Program został uchwalony i przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej nr SP.0043.7.2022
w porozumieniu z Radą Rodziców w dniu 30 sierpnia 2022r.