WYCIECZKA DO WIELICZKI I KRAKOWA

Są takie miejsca w naszym kraju, które każdy Polak powinien przynajmniej raz w życiu odwiedzić, by móc poznać własne dziedzictwo kulturowe i narodowe, dlatego też w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę” w dniach 24-25.11.2021 uczniowie klas 4-8 Szkoły Podstawowej  w Ciosańcu wyruszyli na poszukiwanie śladów historii do Wieliczki i Krakowa.

Pierwszego dnia wycieczki zwiedziliśmy Kopalnię Soli, która znajduje się na liście dziedzictwa kulturowego UNESCO. Podczas 3 km wędrówki podziemnymi korytarzami towarzyszyły nam legendarne postaci – św. Kinga i Skarbnik. Mieliśmy okazję podziwiać wykute i wyrzeźbione w soli podziemne komory, sale i kaplice, w których znajdują się unikalne rzeźby solne oraz urokliwe jeziorka solankowe. Ogromne wrażenie zrobiła na nas kaplica                  św. Kingi i świetlny spektakl nad brzegami jeziora przy akompaniamencie muzyki Fryderyka Chopina. Tę część wycieczki zakończyliśmy „solnymi” zakupami.

Po kolacji wyszliśmy na wieczorny spacer krakowskimi śladami Kardynała Stefana Wyszyńskiego, który zapisał ważną kartę w historii Polski i Kościoła katolickiego. Zwieńczeniem spaceru było wysłuchanie o godz. 20.00 hejnału z wieży Kościoła Mariackiego.

Następnego dnia udaliśmy się na zwiedzanie historycznego zespołu miasta Krakowa. Królewskie miasto przywitało nas mnogością zabytków i niezwykłym klimatem. Mijaliśmy zabytkowe kamieniczki, odwiedziliśmy Pałac Biskupów Krakowskich ze słynnym „oknem papieskim”, podziwialiśmy takie zabytki jak: Sukiennice, Barbakan, Brama Floriańska, Pomnik Grunwaldu, Kościół Mariacki z prawdziwym skarbem – Ołtarzem Wita Stwosza, a także Dom Jana Matejki, Dom Jana Długosza i Collegium Maius, aż w końcu dotarliśmy do Zamku Królewskiego na Wawelu, gdzie podziwialiśmy wyjątkową architekturę i bogate zbiory muzealne. Nie zapomnieliśmy również o spróbowaniu miejscowych przysmaków – słynnych w całej Polsce przepysznych krakowskich obwarzanków.

Wycieczka wzbogaciła nas o wiedzę związaną z historią państwa polskiego, a także dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń.